Pelbagai teori telah
diperkenalkan untuk memberi penjelasan
dan kefahaman tentang persoalan ini dengan harapan dapat menghapuskan
kemalangan di tempat kerja mahupun kolej kediaman. Pengunaan audit keselamatan dan kesihatan
adalah penting berdasarkan teori yang dikaitkan ini.
1. Teori
Domino
Teori ini di perkenalkan oleh
Herbert W. Heinrich, yang bertugas di Travelers Insurance Company. Pada tahun 1920, beliau mengkaji sejumlah
75,000 laporan kemalangan industri dan beliau membuat kesimpulan:
(a)
88% kemalangan industri disebabkan oleh tindakan
tidak selamat yang dilakukan oleh pekerja;
(b)
10% kemalangan industri disebabkan oleh keadaan yang
tidak selamat; dan
(c)
2% kemalangan industri disebabkan oleh punca-punca
yang tidak dapat dielakkan.
Hasil daripada kajian itu,
Heinrich berjaya mempamerkan sepuluh rumusan yang kemudiannya dipanggil Axioms Of Industrial Safety yang menjadi
asas kepada Teori Domino. Heinrich beranggapan bahawa mereka yang berkuasa dan
pembuat keputusan mengenai pengurusan kesihatan dan keselamatan patut
mengetahui tentang sepuluh kenyataan kemalangan industri yang dikenali sebagai
aksiom seperti yang berikut:
(a)
|
kecederaan
disebabkan oleh satu rangkaian faktor yang lengkap dimana kemalangan itu
sendiri merupakan salah satu daripada faktor di dalam rangkaian itu.
|
(b)
|
Sesuatu kemalangan yang terjadi hanya disebabkan oleh tindakan tidak
selamat oleh seseorang atau keadaan fizikal dan mekanikal yang merbahaya.
|
(c)
|
Kebanyakan
kemalangan adalah berpunca dari perlakuan manusia yang tidak selamat.
|
(d)
|
Perlakuan tidak selamat atau
keadaan yang tidak selamat tidaklah semestinya menyebabkan kemalangan atau
kecerderaan.
|
(e)
|
Sebab seseorang itu melakukan
tindakan tidak selamat tidaklah boleh menjadi petunjuk atau pengajaran dalam
memilih perlakuan yang betul
|
(f)
|
Keseriusan sesuatu kemalangan
tidak boleh dirancang atau tidak boleh dijangka
tetapi kemalangan itu pastinya dapat dielakkan.
|
(g)
|
Satu teknik pencegahan
kemalangan yang terbaik adalah sebanding dengan teknik kualiti dan
produktiviti yang terbaik.
|
(h)
|
Pihak pengurusan hendaklah
bertanggungjawab terhadap keselamatan, memandangkan kedudukannya sebagai
majikan yang menentukan keputusan
|
(i)
|
Penyelia merupakan orang
penting dalam mencegah kemalangan industri. Selain daripada kos-kos langsung
kemalangan seperti pampasan, kos hospital, dan ubat, terdapat juga kos-kos
lain yang tidak nyata atau tidak secara langsung.
|
Menurut Heinrich, aksiom ini meliputi pengetahuan asas
yang mesti difahami oleh pembuat keputusan mengenai pencegahan kemalangan.
Program-program pencegahan yang mengambil
kira semua aksiom itu adalah lebih efektif berbanding dengan program
yang hanya mengambil sebahagian sahaja.
Berasaskan kepada aksiom inilah Heinrich telah membina teori penyebab
kemalangan yang kemudiannya di kenali sebagai Teori Domino (Mohamad Khan 2005). Oleh itu, pengunaan audit keselamatan dan
kesihatan jelas telah digunakan oleh Heinrich dalam mengenal pasti punca setiap
kemalangan berkenaan berlaku.
2 , Teori Faktor Manusia
Menurut teori ini, kemalangan adalah disebabkan oleh satu
rantaian peristiwa yang menyebabkan kesilapan manusia. Teori ini mengandungi tiga faktor yang
membawa kepada kesilapan manusia, iaitu berlebihan bebanan, tindak balas tidak
bersesuaian dan aktiviti tidak bersesuaian.
a) Berlebihan bebanan
Lebihan bebanan bermaksud ketidakseimbangan di antara
keupayaan seseorang pada sesuatu masa tertentu dalam sesuatu keadaan tertentu dalam kerja yang hendak
dilaksanakannya. Keupayaan seseorang
dirujuk kepada kebolehan semula jadi, latihan, keadaan minda, keletihan, stres
dan keadaan fizikal. Bebanan yang ditanggung oleh seseorang meliputi tugas yang
dipertanggungjawabkan dan di tambah dengan beban-beban lain daripada:
i) Faktor- faktor persekitaran seperti bunyi yang bising,
gangguan dan lain-
lain.
ii) Faktor-faktor dalaman seperti masalah peribadi,
tekanan emosi, kerisauan
dan lain-lain.
iii) Faktor-faktor situasi seperti arahan kurang jelas,
tahap risiko
dan lain-lain (Mohamad Khan 2005).
b) Tindak balas tidak bersesuaian
Bagaimana seseorang itu bertindak dalam sesuatu situasi
boleh sama ada menyebabkan atau mencegah kemalangan dari berlaku. Jika
seseorang itu mengesan wujudnya sesuatu keadaan merbahaya dan tidak berbuat
apa, gelagat ini dianggap sebagai tindak balas tidak sesuai. Jika seseorang menanggalkan penghadang
selamat mesin kerana ingin meningkatkan kuantiti output, gelagat seumpama itu
dianggap sebagai tindak balas tidak sesuai. Jika seseorang mengenepikan sesuatu
prosedur kerja selamat yang telah diterima pakai, perbuatan beliau itu
dikatakan telah bertindak balas secara tidak sesuai. Tindak balas yang seumpama itu boleh membawa
kepada kemalangan. Keadaan tempat kerja
yang tidak sesuai dari aspek saiz, jarak, peralatan dan sebagainya juga merupakan faktor yang
turut menyebabkan penambahan kepada tindak balas tidak sesuai yang boleh
membawa kepada kemalangan dan kecederaan.
c) Aktiviti tidak bersesuaian
Kesilapan manusia berlaku hasil daripada
aktiviti-aktiviti yang tidak sesuai. Contoh aktiviti tidak sesuai ialah apabila
seseorang yang sedang bekerja menyalah tafsirkan tahap risiko yang wujud dalam
sesuatu pekerjaan yang sedang dilaksanakan dan terus bekerja dengan tanggapan
yang silap. Dalam keadaan yang
sedemikian, kemalangan dan kecederaan boleh berlaku. (Mohamad Khan 2005).
3. Teori Sistem
Sistem diertikan sebagai satu kumpulan kompenan yang
berinteraksi dan saling berkaitan secara bersama mewujudkan suatu keseluruhan
yang bersepadu. Definisi ini menjadi
asas kepada teori sistem. Teori ini
melihat sesuatu situasi yang memungkinkan kemalangan berlaku sebagai satu
sistem yang merangkumi kompenan yang berikut:
a) individu(host)
b)
mesin(agensi)
c)
persekitaran
Oleh itu, berkemungkinan sesuatu kemalangan itu berlaku
ditentukan oleh bagaimana kompenan-kompenan itu bertindak balas. Perubahan dalam bentuk interaksi itu boleh
meningkatkan atau mengurangkan kemungkinan berlakunya kemalangan. Antara
model-model sistem yang digunakan dengan meluas ialah model yang diperkenalkan
oleh R.J Firenzie. Kompenan utama di
dalam model ini ialah manusia, mesin, persekitaran, maklumat, keputusan, risiko
dan tugas yang hendak dilaksanakan.
Setiap satu kompenan itu mempunyai risiko kemungkinan. (Mohamad Khan 2005)
Model ini menunjukkan bahawa semasa seseorang sedang
berinteraksi dengan sebuah mesin di dalam persekitaran tertentu, tiga aktiviti
berlaku di antara sistem dan tugas yang hendak dilaksanakan, terdapat risiko
kemungkinan berlakunya kemalangan yang berbeza, antaranya ialah tahap risiko,
ada ketika risikonya tinggi dan ada ketika tahap risikonya rendah. Tahap risiko itu bergantung kepada maklumat
yang terdapat dan keputusan yang dibuat.
Walau bagaimanapun, contohnya persekitaran di mana
operator itu bekerja biasanya sibuk, dan tekanan untuk menyiapkan tugas dalam
masa yang ditetapkan menjadi lebih tegang jika tarikh siapnya sudah lewat. Faktor-faktor seperti itu dikenali sebagai
faktor tekanan yang akan melemahkan pertimbangan dalam proses mengumpul
maklumat, membuat analisis tahap risiko dan membuat keputusan. Jika faktor tekanan bertambah bilangannya,
kemungkinan berlakunya kemalangan juga meningkat.
Oleh kerana itu, Firenzie juga mencadangkan lima faktor
yang patut diberi pertimbangan sebelum memulakan proses mengumpul maklumat,
menilai tahap risiko dan membuat keputusan (Mohamad Khan 2005).
Faktor-faktor itu adalah:
(a)
keperluan
sesuatu tugas.
(b)
keupayaan
seseorang pekerja dan kekangan.
(c)
faedah
yang diperolehi bila tugas berjaya diselesaikan.
(d)
kerugian
yang ditanggung jika dilaksanakan tetapi tidak berjaya.
(e)
kerugian
yang ditanggung jika tugas tidak dilakukan.
Beberapa
kajian berkaitan dengan isu keselamatan dan kesihatan pekerjaan pernah di
jalankan oleh pengkaji lain antaranya ialah John et
al. (2006). Sistem audit
keselamatan dan kesihatan yang berkesan adalah dengan mengenalpasti peraturan
keselamatan di kawasan tertentu bagi pembaikan. Hal ini, khususnya penting
dalam persekitaran kendalian kerja pada hari ini. Pengkaji telah menyatakan
audit luaran keselamatan melibatkan tiga peringkat iaitu perancangan, prestasi
dan tindakan susulan. Menurut pengkaji fasa pemeriksaan perancangan adalah
melibatkan aspek seperti kemudahan untuk memilih, penubuhan jadual periksa
audit, juruaudit yang mengelolakan kumpulan audit dan menyediakan aturan
audit. Manakala dalam peringkat prestasi
menurut pengkaji, satu jadual periksa kira-kira harus bersedia dari semasa ke
semasa dan diedarkan kepada kakitangan,sekurang-kurangnya dua minggu di hadapan
periksa audit. Selain itu, bahagian-bahagian kemudahan dan kumpulan audit yang
fleksibiliti diperlukan untuk satu audit yang berkesan. Tindakan susulan ini
pula menurut pengkaji ialah tindakan seperti semakan audit, melaporkan
penyelesaian dan resolusi penemuan.
4.
Teori
Kemalangan Petersen
Teori
Kemalangan Petersen merupakan salah satu teori yang boleh mewakili pendekatan
kemalangan industri bagi pendekatan agensi. Pendekatan agensi merujuk kepada
kelemahan dalam pengurusan sesebuah organisasi sehingga menyebabkan kemalangan
berlaku di tempat kerja.
Dan Petersen (2003) mengusulkan tiga elemen
dalam teorinya iaitu elemen perangkap ergonomik, keputusan yang mendorong
kesilapan dan kegagalan sistem. Faktor kegagalan sistem merupakan penyumbang
utama kepada teori Petersen. Sistem tersebut merujuk kepada sistem pengurusan yang dilaksanakan dalam aspek
keselamatan di sesebuah tempat kerja atau organisasi. Sistem semestinya
melibatkan pihak pengurusan di mana menjadi tanggungjawab mereka untuk
memastikan segala peraturan yang dilaksanakan bersesuaian dan dipatuhi pekerja.
Petersen menyenaraikan beberapa kegagalan terhadap
sistem iaitu:
a) Tiada
penyertaan bersungguh-sungguh daripada pihak majikan, pengurusan dan pekerja.
b)
Pengurusan tidak
mengadakan dasar keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang lengkap di tempat
kerja. Melalui dasar ini
komitmen dan janji bertulis majikan dapat dilihat.
c) Majikan
tidak menjelaskan tanggungjawab dan penguatkuasaan keselamatan dan kesihatan
pekerja dengan baik.
d) Prosedur
keselamatan seperti penyiasatan di tempat kerja, pengukuran, pengauditan, dan
pembetulan tidak dilakukan dengan betul.
e) Program
latihan teknikal dan kepimpinan tidak diberikan secukupnya kepada pekerja.
No comments:
Post a Comment