Monday, August 12, 2013

Jodoh itu milik kita

baru-baru nie aku ada terbaca dekat internet ..yang novel "jodoh itu milik kita" akan di filem kan.. ok novel nie mmg best.. buku terakhir aku dapat baca novel " cinta untuk sedetik lebih". awal2 aku baca cuma biasa saja  buku nie.. terlalu pening sebab nama watak utama kurang melekat dalam fikiran aku.. terpaksa aku kc nick name diorang  nafesa n naseha... konsep cerita kembar nak tiru  liana Afera malek kot? haha novel nie pemberian cik fadz...maybe dia tahu aku suka sgt kt liana afera malik.. tapi cerita nie kalu kc kt  sani aku rasa ok la..dia nak kawin.. konsep cerita org nak kawin..


kadang-kadang bosan juga baca novel sekarang asyik2 kisah kahwin n cinta.. cuma RAM je bukan hasilkan buku konsep begitu. Tapi tak dinafikan ada juga novel cinta yang bagus dan laris di pasaran. Aku tetap mengambil peluang untuk membeli.. membaca dan cuba mentafsir sendri pemikiran si penulis. dah lama rasa yea aku tak beli buku, membaca pun jarang-jarang.. selepas acident hari tue..banyak masa aku peruntukan untuk hanya berehat. tetapi bukak saja semester lagi beberapa minggu aku akan berusaha sungguh untuk siapakan tesis yang dah lama aku tinggal.

Menyambut hari raya kali ini hanya bersederhana. Tak terasa untuk menyambut nya dengan meriah suasana.. Hanya selepas raya ke 4 baru aku berjumpa dengan rakan-rakan ku. mungkin jarang-jarang berjumpa..waktu begini digunakan semaksimum untuk bertanya khabar dan mendegar cerita... dan aku berulang kali terpaksa bercerita benda yang sama kes "acident" lagi.. mungkin kalau aku buat artikel kemalangan aku dapat sambutan hangat dari mereka kan? heee~

tak kurang masing-masing bawa pasangan dan anak-anak.. gembira melihat masing2 berpakaian baju sedondon sambil dukung anak, tak kurang yang berkongsi cerita tentang jodoh. topik ini mmg semua orang suka soalkan? dan ramai jugak jugak menjawab.. namun tak kurang yang kurang senang mendegar nya.
dan aku mengambil jalan yang lebih mudah. hanya mendegar pelbagai cerita. Bagi rakan ku yang sudah lama bernikah..pasti mereka mengukit saat mereka berkenalan dulu... bagi yang baru kawin terlalu  segar di ingatan bercerita soal itu.. bagi bakal berkawin pastinya teruja bercerita..manakla bagi yang terluka pasti pahit tuk diluanhkan... Namun semua itu aku ikat pada satu kata saja.. "jodoh itu milik kita".

Jodoh itu terlalu seni untuk di ulas. tetapi kekadang kita perlu ingat selalu semua itu sudah takdir.. Kalau hebat mana pun rasa cinta pada seseorang..klau dia bukan jodoh kita .. kita perlu terima itu sebagai takdir.. mungkin kita impikan seseorang yang pelbagai krieteria tuk jadi pasangan hidup kita namun ALLAH memberi seseorang yang sama sekali bukan pilihan kita.. Jadi itulah takdir..jangan pulak kita salahkan takdir.. kecewa? itu pasti lah..namun kalau kita redha dan mencintai seseorang dengan ikhlas pasti kita tak kan kecewa kan? dan sesuatu yang aku belajar adalah jangan sesekali mencintai seseorang 100%..bak kata orang. .I'd give my all to have ..Just one more night with you..I'd risk my life to feel Your body next to mine.. no no no tak nak cam tue..~  kan lebih baik jgn diserahkan 100%..jgn diberi pun walau 1%.. lepas dah sah suami isteri beri lah 200% sekali pun... sebab itu bila putus di tengah jalan ramai yang kecewa dah sampai nak bunuh diri? mana letak nya iman ? sekdar sadarkan cinta pada segala hal.. dan aku tidak menolak cinta.. sebab cinta itu kan indah..lebih lebih lagi tuk pemilik jodoh yang berhak..


Post a Comment